søndag 29. mars 2015

#31 C4 Imperial IPA

Jeg brygger overdrevent humlet IPA igjen!

Og tror jeg at jeg tar notatene mine her i dag.  Blog står jo som kjent for bryggelogg.

Dette er første gang med Autosparge (og dermed skikkelig kontinuerlig skylling).  Har også bygget om tekokeren til å ha skikkelig kran, med slangenippel (og dessverre en liten drypplekkasje).

Omtrent som forrige gang jeg brygget en IPA fra et visst sted, #15, har jeg 7 kg basemalt, 1 kg spesialmalt og 400g humle.  Ja, det er mye humle.

Denne gangen hele fire humlesorter, alle C-humler av den amerikanske sorten:

100 g Chinook FWH 60'
100 g Citra 12'
100 g Centeniall F/O
100 g Cascade tørrhumle (om noen dager)

Samme maltbase om #15:

7 kg Maris Otter Pale Malt
500 g Munich-malt 25 EBC
500 g Cara-Pils

Dette er nok lysere enn det burde, mer om det under.

Har nå meskekjelen stående (isolert) på en varmeplate på laveste trinn.  Krøkkete å komme til under kjøkkenvifta med den lange meskespaden, og ikke mindre krøkkete med en autosparge-flottør å skulle jobbe seg rundt.  Win some, lose some.

Og pH-en er ikke helt der den bør.  Målt pH til ca 5,5, som er litt høyt.  Har forsøkt å justere med litt pH 5.2 stabilizer, uten egentlig å måle noe forskjell annet enn at temperaturen gikk ned da jeg rørte inn bryggesaltet.  Det som var perfekte 66-67 °C, endte opp på 64°.  Så neste gang jeg gjør noe sånt bør det kanskje være litt mørkere maltblanding.

Siling gikk greit nok, og oppkok også, men veldig lav pre-boil SG på 1054 (hvis det da ikke var målefeil).  Kok OK, det samme med kjøling, men endte opp med 22,5 liter med OG på 1060, som er veldig lavt.

Så selv om dette humlemessig blir imperisk, blir det nokså alkoholsvakt på bare omlag 6%.  Oh, well.

Helt rett oppå gjærkaka fra en pale ale jeg tappet på fustasje underveis, så gjær burde være OK om ikke annet.

1 kommentar:

  1. Jeg tipper det dårlige utbyttet kom av feil pH, litt lav temp. etter å ha forsøkt å justere pH, og for rask skylling. Samt at jeg ikke mesket ut, men om jeg hadde mesket ut skulle jeg hatt negativ mengde skyllevann ifølge BeerSmith, og da hadde det jo ikke vært noe gøy med autosparge…

    SvarSlett