søndag 27. mars 2016

#40 Aurora peil

Da brygges det igjen. Min sedvanlige Pale  Ale-maltbase:

4000 g Maris Otter palemalt
250 g carapils
250 g crystal 120
250 g hvetemalt
250 g ambermalt

I dag har jeg god tid og begynner med kaldt vann, og da passer det sikkert fint med 2 ts gips i vannet. Eller ikke; det vil tiden vise.

Tre-kjelers-oppsett i dag. Vannet varmes i en 30-liters tekoker. Så mesker og siler jeg i Blichmann med falskbunn, før jeg koker (på induksjon) i en passende tykkbunnet stålkjele. Kjøling som vanlig med kobberspiral. (Bildet viser samme oppsett på onsdag som var.)

Dagens humle heter Aurora og er fra Slovenia. 9.6 % alfasyre har den, og jeg kjører følgende humleskjema:

45 g Aurora FWH 60'
30 g Aurora F/O 0'
25 g Aurora tørrhumle (om noen dager)

Og jeg tar sjansen på å tømme vørteren rett på gjærkaka fra forrige batch, en India Red Ale som jeg har tappet over på sekundær i en 23-liters BetterBottle for å få plass til dagens brygg. (Jeg har også en eplesider stående til gjæring, mens det er nesten tomt for ferdig øl i huset.)

Og dermed er jeg på brygg nummer 40, faktisk. Et lite jubileum. Skål!


P.S. Veldig fornøyd gjær, og litt for mye vørter (minst 26 liter, pluss et par liter guffe fra før), og jeg måtte fort lage min første blow-off-tube, eller hva det nå heter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar