lørdag 22. februar 2014

Etiketter

Skal man se hva man har i flaskene, er det greit med etiketter.

Jeg liker det enkelt.  Navnet på «bryggeriet», ølets navn, alkoholprosent og andre vitale mål, innholdsfortegnelse, og noen få setninger om brygget.

I LibreOffice kan jeg relativt enkelt (når jeg først har funnet ut hvordan) lage etiketter som blir like; akkurat så store (og så mange pr. ark) som jeg synes blir passe stort.  For meg er det seks pr. A4-ark, liggende; det gir en størrelse som passer på alle de ølflaskestørrelsene jeg bruker: Snitt (av og til), 0,33 liter (både «bjørnunger» og longneck) og halvliter.  Kasser, gjæringskar og sånt også.  Slik kan de f eks se ut:
Flasken i midten har fått en etikett (limt til seg selv) hengt rundt halsen så den enkelt går av, i tilfelle jeg finner på å sende den inn til en konkurranse.  Ellers ser du en 0,33L longneck til venstre og halvliter «Nøgne Ø»-type til høyre.

Etikettene skriver jeg ut (med sort-hvitt laserskriver, men du må gjerne være mer fænsi) på vanlige A4-ark (80g kopipapir) og kutter med en papirkutter.

Jeg har forsøkt meg med forskjellige måter å feste etikettene på, men etterhvert har jeg landet på limstift i to striper, en på hver ende av etiketten.  Da henger den såvidt godt nok fast, men jeg får den svært enkelt av med først litt riving og så litt varmt vann.  Mer liming, og den sitter bedre, men du trenger mer arbeid for å få den av.  Melk funker også bra, men sitter ganske godt og er litt mer sølete.

En eksempeletikett har jeg lastet opp på Google Disk sånn om du ønsker å bruke omtrent samme metode.  Fila virker fint i LibreOffice; den burde i teorien virke i Word også, men det har jeg ikke prøvd.  Du bør bytte ut fonten jeg har brukt med en du synes er fin (eller to, men ikke særlig flere), bytte ut tekstene, fylle i passende verdier her og der og i det hele tatt leke deg fram til et design som funker for deg.  Eller gjøre noe helt annet; dette er det som funker som meg.

2 kommentarer:

  1. 1 år og 8 måneder for sent, men takk for etikett-mal ;)

    SvarSlett
  2. Og noen måneder etter det takker jeg også. Hva er dimensjonene på etikettene?

    SvarSlett