mandag 2. desember 2013

#17: Firkorn igjen, på en god bryggedag

I går ble det brygget igjen. Eksperiment #9 Firkorn ble forsøkt reprodusert. Spoiler: Det gikk nok bra.

Jeg brukte samme oppsett som på batch #16, med «den store tekokeren» som HLT, Blichmann-kjele til mesking og Bryggselv-kjele til kok. På min 17. batch synes jeg fortsatt det kan være kilent å få akkurat riktig vanntemperatur på meskevannet. Og på skyllevannet. Men det går seg nå til.

Denne gangen ble det en «Batch sparge», det vil si at jeg tilsatte 15L vann som holdt 81°C for å skylle, etter først å ha tømt ut meskevannet. Effektiviteten ble 84% på denne måten, og det må vel sies å være helt innafor. Volumet hadde jeg god kontroll på for en gangs skyld, med nesten 27L i gjæringsbøtta. Jeg har kanskje ikke nok korker trykt opp med riktig batchnummer!

Og så kjølte jeg med spiralkjøler. Veldig mye mindre styr enn med platekjøler.

Oppskriften finnes i en tidligere bloggpost, eller på haandbryg.dk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar